niedziela, 11 listopada 2012

Nie mam doświadczenia

Jestem absolwentką wyższej uczelni. Mam magistra i zmywam gary.  Renata

Jestem studentem. Sympatyczny, punktualny, odpowiedzialny. Nic nie umiem, szybko się uczę. Kamil

Jestem studentem. Interesuje mnie każda praca. Pragnę uzbierać na wyjazd za granicę, gdzie będę mieć lepsze warunki pracy. W razie zainteresowania proszę o kontakt. Paweł

Jestem studentem i szukam pracy. W jaki sposób jednak mam zdobyć doświadczenie, które jest tak bardzo wymagane przez potencjalnych pracodawców? Szymon- oto tylko niektóre anonimowe listy do Pani Szuszu.

Praktycznie w każdej ofercie pracy szuka się kogoś już z jakimś dorobkiem zawodowym. Kiedy student szuka pracy bądź jakiś inny młody człowiek często boryka się z tym problemem. Każde początki w poszukiwaniu zatrudnienia są trudne, jednak w naszym kraju są nie lada wyzwaniem. Jeśli nie masz znajomości w większości przypadków jesteś skończony już na starcie.

Bardzo śmieszy mnie fakt, że pracodawcy wymagają doświadczenia w takich fuchach jak choćby praca w ksero, czy jako sprzedawca w butiku, kelner czy hostessa. Nie rozumiem co trudnego może być w skserowaniu kartki papieru albo sprzedaniu pary nowych butów, czy zaniesieniu talerza do stolika? Do takich prac bardzo często gną młodzi, by sobie dorobić, jednak z powodu braku doświadczenia bardzo często zostają odesłani z kwitkiem. Natomiast ci, którzy już dawno zdobyli doświadczenie w tych zawodach nie oszukujmy się - szukają lepszej pracy. 

Dlaczego właściciel ksero nie mógłby poświęcić 2h na szybkie przeszkolenie nowego pracownika by nauczyć go obsługiwać maszynę i innych przydatnych rzeczy do tej pracy? Otóż dlatego, że mu się nie chce i wygodniej jest zatrudnić kogoś kto z dnia na dzień będzie mógł wykonywać jego polecenia. A może tak tygodniowy okres próbny, żeby szukający pracy mógł się wykazać? Po co, to jedynie strata czasu i Bóg wie jeszcze czego. Gdyby tak dać szansę młody poprzez ich szkolenie do wykonywania chociażby takich prac, bezrobocie zmalałoby nawet o kilka procent (żeby było jasne, nie chodzi mi o zawody typu lekarz, prawnik bądź inżynier, gdzie równie dobrze jak doświadczenie przydatna jest fachowa wiedza). Studenci po studiach nie mają pracy w swoich zawodach, z kolei w innych pracach też nie mogą, bo brak im doświadczenia. Od taki paradoks naszych czasów. Ofert pracy multum, zatrudnień mniej niż zero

Oto odpowiedź dlaczego u nas jest tak wielu bezrobotnych. Niech rząd nie zwala tego na kryzys. Kiedyś nie było kryzysu, a sytuacja na rynku pracy nadal pozostaje taka sama od lat. Im więcej zatrudnionych pracowników, tym gospodarka szybciej się rozwija. Czy ktoś o tym jeszcze pamięta?

pozdrawiam,
Pani Szuszu

2 komentarze: